Harmonie Concordia

opgericht in 1862, koninklijk sinds 1970

Het belang van een muziekvereniging

Een muziekvereniging is van belang voor iedere leefgemeenschap. Ze draagt haar steentje niet alleen bij als er feest gevierd wordt ( bv. Koningsdag) maar ook als er aan droevige zaken aandacht besteed moet worden ( bv. Dodenherdenking).
Omdat muziek maken een zeer positieve invloed heeft op de intellectuele en sociaal / maatschappelijke ontwikkeling, stimuleert de harmonie nadrukkelijk de deelname van de jeugd. Daarmee pak je twee vliegen in een klap: je stimuleert de intellectuele ontwikkeling van de jeugd en je geeft ze een aantal sociale en maatschappelijke normen en waarden mee. Om die reden is het beleid van de harmonie er op gericht dat de kosten van het lidmaatschap voor niemand een belemmering mogen zijn om lid te worden van de Harmonie. De contributie wordt zo laag mogelijk gehouden en uniformen en instrumenten worden meestal door de harmonie bekostigd.